Peste un milion de bucuresteni a trebuit sa gaseasca ieri alternative de calatorie in urma grevei soferilor de autobuze, troleibuze si a vatmanilor care cer salarii de cel putin 3.000 de lei pe luna.
Asa-zisa "greva spontana" de ieri a celor 4.500 de soferi de autobuze, troleibuze si vatmani a anulat cele 2,7 de milioane de calatorii care sunt efectuate zilnic in Bucuresti cu transportul de suprafata.
Pentru Bucuresti, care este o metropola pe roti, o greva a transportului in comun este un adevarat dezastru. Ea a dat ieri peste cap traseul zilnic a peste un milion de calatori (socotiti la o deplasare standard acasa-serviciu-acasa), mai mult decat dublu fata de cat o actiune similara pe care ar putea-o face "concurentul" transportului de suprafata, Metrorex, care transporta zilnic, potrivit datelor companiei din 2009, 479.000 de calatori.
RATB, gaura neagra a bugetului Municipalitatii
Puternic subventionat de Muncipalitate (spre deosebire de Metrorex care este subventionat de stat prin Ministerul Transporturilor), transportul de suprafata in Bucuresti a devenit o povara pentru bugetul Bucurestiului.
Din venitul prognozat al Municipalitatii pentru 2010, de aproximativ 950 de milioane de euro, jumatate din suma se va duce spre subventii - RATB (Regia Autonoma a Transportului Bucuresti) si Radet (Regia Autonoma de Distributie a Energiei Termice). "Din cele 900 de milioane de euro cat vor fi veniturile, 450 de milioane de euro merg spre subventii si jumatate din aceasta suma spre subventionarea transportului in comun", explica viceprimarul Capitalei, Mircea Raicu.
In urma cu cateva saptamani, primarul general, Sorin Oprescu, exploda: "Nu mai putem cu aceste subventii. RATB si RADET sunt gauri negre si trebuie transformate in societati comerciale. Luam in calcul reducerea acestor subventii care ne sufoca".
Ieri, lucrurile