La sfîrşitul lunii noiembrie 2009, tînărul şi reputatul istoric de artă Gabriel Badea-Păun îşi lansa, în fastuoasele saloane ale Ambasadei României de la Paris, lucrarea Le style Second Empire. Architecture, décor et art de vivre apărută la Editura Citadelles&Mazenod. Bogata ilustraţie a volumului, preponderent color, îl transformă într-un adevărat album de artă, cu un substanţial comentariu ştiinţific.
Gabriel Badea-Păun, Le style Second Empire. Architecture, décor et art de vivre, Citadelles&Mazenod, Paris, 2009, 204 p. + il.
Laureat, în 2008, al Premiului Cercului Montherlant al Academiei de Belle Arte, pentru precedenta sa carte Portraits de société (Citadelles&Mayenod, Paris, 2007) – ce a avut şi o versiune în limba engleză, apărută, în acelaşi timp, la Thames&Hudson din Londra şi la Vendome Press din New York –, Gabriel Badea-Păun posedă curajul şi inspiraţia de a aborda subiecte care nu au mai fost tratate de mult sau chiar deloc. Este şi cazul lucrării de faţă, care readuce în atenţie un stil considerat desuet în ultima jumătate de secol, deşi, în Paris, ca şi în celelalte mari capitale ale Europei – ca şi pe vechile artere ale metropolelor americane –, somptuoasele edificii ale acelei perioade se găsesc la tot pasul şi nu pot fi ignorate. Autorul exprimă într-un mod foarte elegant această situaţie, cînd afirmă că „s-a făcut din al Doilea Imperiu un fel de paranteză în secolul al XIX-lea, o perioadă neglijabilă din punct de vedere politic şi, în consecinţă, artistic“. Cauzele acestei atitudini au fost înfrîngerea dezastruoasă de la Sedan, din 1870, urmată de pierderea Alsaciei şi a Lorenei, precum şi regimul autoritar al împăratului, puternic criticat încă din epocă de Victor Hugo şi Émil Zola – motive pentru care francezii nu l-au iertat niciodată pe Napoleon III.Rolul prinţesei Mathilda în impunerea noului stil Socotit greoi