Galați. Cel mai valoros muzeu de artă contemporană din România, Muzeul de Artă Vizuală, se mută din palat la bloc. Colecţiile sale vor fi depozitate într-o fostă uzină... Palatul Episcopal a fost retrocedat Arhiepiscopiei, care construieşte acum acolo Muzeul Spiritualităţii, Culturii şi Ordodoxiei al Dunării de Jos. Viitorul sună bine, nu? Cu bani europeni şi fonduri de la stat.
Oradea. Muzeul Țării Crişurilor e mai norocos. Evacuat din Palatul Baroc, retrocedat Bisericii Romano Catolice, se mută într-o fostă cazarmă, suficient de mare pentru a adăposti cele peste 400.000 de exponate, a cincea colecţie muzeală ca mărime din România.
Braşov. Muzeele de Artă şi cel de Etnografie, singurele menţionate în ghidul turistic Michelin, aşteaptă să fie evacuate din clădirea, retrocedată şi ea - de data asta Bisericii Evanghelice.
Cluj. Muzeul de Artă mai are încă cinci ani de păsuire până la evacuare, conform legii în vigoare. Palatul Banffy, care găzduieşte muzeul, a fost recent retrocedat moştenitorilor familiei Banffy.
Cine se mai pregăteşte?
Există ţări care au ales să se dezvolte prin cultură. România, din nefericire, nu a ales aşa. Nu-mi este de altfel clară opţiunea de dezvoltare a României, aşa că rămân la patrimoniul cultural. Atât cât mai este.
Întreb dacă în România există vreo lege prin care să fie apărat patrimoniul cultural? Muzeele, în speţă. Acolo unde ni se oglindeşte trecutul şi prezentul.
Vorbesc cu directorul Muzeului de Artă din Cluj, Călin Stegereanu, care îmi spune că ar fi Legea Monumentelor Istorice. "Clădirile istorice sunt inalienabile, nu se pot înstrăina..." Mă trimite însă spre Consiliul Judeţean, proprietarul de până acum al clădirii. Patrimoniul muzeului aparţine totuşi statului...
Iar "statul" ăsta, cine o fi el, este ba indiferent, ba ocupat cu alte treburi.
Şi totuşi, Clujul, aflu cu stupoare,