Companiile continua sa aiba probleme importante in onorarea platilor angajate, numarul refuzurilor la plata ramanand aproape de pragul de 40.000 si in aprilie, respectiv dublu fata de cat era in urma cu un an, arata datele BNR.
Sumele refuzate la plata - cazurile in care banca nu a gasit lichiditati suficiente in contul clientului pentru a onora cecurile, biletele la ordin sau cambiile emise de acesta - au totalizat in aprilie aproape 642 de milioane de lei (circa 153 de milioane de euro), fata de 664 de milioane de lei in martie.
Comparativ cu aprilie anul trecut, suma este de peste trei ori mai mare. Companiile prefera sa emita astfel de instrumente, care presupun decontarea la termen a platilor catre parteneri (in special a furnizorilor), decat sa faca plati cash.
"Sunt mai multi factori care concura. Companiile au vanzari mai mici sau chiar deloc, iar accesul la credite este ingreunat, acesta fiind un factor de blocaj. In plus, statul nu si-a platit toate datoriile catre firme. Facturile de platit de anul trecut sunt decontate doar partial, sunt companii care in continuare nu au incasat banii de la stat", comenteaza Ionut Dumitru, economistul-sef al Raiffeisen Bank. El noteaza ca nu mai sunt disponibile date recente privind decontarea facturilor angajate la sfarsitul anului trecut de fostul executiv si ramase neplatite.
"Statul, prin faptul ca nu si-a paltit facturile, e un factor de blocare a platilor pentru companii. Ar fi esential de stiut ce plati mai sunt de facut", mai spune Dumitru. Numarul firmelor care au generat incidente de plata a fost in aprilie de 12.750, in scadere usoara fata de martie. Si din acest punct de vedere se inregistreaza o dublare fata de anul trecut.
BNR gestioneaza informatiile privind incidentele de plata printr-un organism specializat, Centrala Incidentelor de Plati. Potrivit reglementarilor Banc