Festivalul de Film de la Cannes se deschide miercuri cu fast şi strălucire, însă cinematografia europeană, la fel ca şi restul economiei, se confruntă cu politici de austeritate bugetară, care afectează atât finanţările publice, cât şi cele destinate televiziunilor de stat.
Finanţările din cinematografie, la nivel global şi internaţional, sunt afectate grav, în unele state europene se înregistrează o criză generală, iar multe politici publice nu se mai aplică, spune Eric Garandeau, preşedintele Centrului Naţional al Cinematografiei din Franţa.
Anul acesta, în competiţia de la Cannes sunt şase filme franceze, unul italian şi unul olandez, însă lipsesc ţări care de obicei erau bine reprezentate, precum Spania, semn al unui cinema european marcat de criză.
"Nu se poate stabili o relaţie directă între criză şi capacitatea de a produce opere de artă. Însă, atunci când contextul economic devine dificil, se închid companii şi multe meserii în domeniu sunt puse sub semnul întrebării", a spus Laurent Creton, director al Institutului de cercetare în domeniul cinematografiei şi audiovizualului din Franţa.
În mod particular afectată, industria cinematografiei spaniole, care suferă şi din cauza pirateriei, trece prin multe dificultăţi provocate de criză. Sistemul de subvenţii din cinematografie, care în 2010 se ridica la 123 de milioane de euro, a scăzut la 55 de milioane în 2013. TVA-ul la biletele de cinema a crescut de la 8% la 21% în septembrie 2012, cu efecte în ceea ce priveşte frecventarea cinematografelor.
"Dacă producţia cinematografică nu găseşte noi surse de venituri, numeroase proiecte vor fi paralizate şi va fi o mare pierdere pentru creaţia culturală spaniolă", spune preşedintele Federaţiei cinematografelor din Spania, Juan Ramon Gomez Fabra.
Semn al dificultăţilor economice, societatea de distribuţie, exploatare şi producţie