In urma interzicerii zborurilor deasupra Europei, "aventura" care a costat companiile aeriene 1,7 miliarde de dolari, potrivit IATA, mai multi specialisti au inceput sa se intrebe daca acest nor a existat cu adevarat.
Cel mai bun exemplu este in Marea Britanie, prima tara care a oprit zborurile, dupa ce Biroul de Meteorologie a prezis ca norul de cenusa provocat de explozia vulcanului Eyjafjallajoekull din Islanda se va intinde din Regatul Unit pana in Rusia.
Insa, acum, oamenii de stiinta au descoperit ca densitatea norului a avut doar 20 la suta din limita considerata sigura de catre Guvern si producatorii de avioane si motoare, relateaza The Daily Mail.
De altfel, Jim McKenna, sef al Aviatiei Civile, a declarat ca este clar ca, la inceputul crizei, a existat o lipsa de date. "De asemenea, este adevarat ca, in unele perioade, densitatea norului de cenusa era aproape nedetectabila", a apus acesta.
In schimb, McKenna a adaugat ca inchiderea totala a spatiului aerian nu putea fi evitata, deoarece nu existau proceduri clare pentru astfel de cazuri, insa, in prezent, astfel de proceduri sunt puse la punct, pentru a evita acest lucru in viitor.
Decizia inchiderii spatiului aerian a fost luata pe baza politicii de "toleranta zero" recomandata de Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (ICAO), ce apartine de ONU. Potrivit acesteia, chiar si cele mai nesemnificative cantitati de sticla si nisip pe care asemenea cenusa vulcanica le contin pot strica motorul avioanelor.
In schimb, in Statele Unite si in orice alta parte din lume, politica toleranta zero este doar un ghid. In SUA, de exemplu, autoritatile nu inchid spatiul aerian dupa eruptii, ci lasa la latitudinea pilotilor si companiilor aeriene daca si pe unde sa zboare, iar aceasta politica se aplica nu doar companiilor aerine americane, ci si ce