Guvernul insistă că va reduce, până în orizontul lui 2016, TVA la 19% de la 24% acum, va micşora contribuţia de asigurări sociale la angajator cu cinci procente şi va reveni la impozitarea progresivă a veniturilor salariale cu limita superioară de impunere de 16%.
Dar, în condiţiile în care estimările pe care le-a publicat Ministerul Finanţelor şi în strategia fiscal-bugetară 2013-2015 şi în raportul care însoţeşte proiectul bugetului pe 2013 nu indică o creştere a veniturilor ca pondere în PIB până în 2016, în vreme ce cheltuielile se menţin constant cu două puncte din PIB peste venituri, de unde "spaţiu fiscal" pentru reduceri de taxe?
Raportul pe bugetul din 2013 indică drept perspectivă până în 2016 - an care coincide cu finalul mandatului actualului guvern - venituri ale bugetului general consolidat cam la acelaşi nivel - 33,6% în 2013, 33,9% din PIB în 2014 şi 2015 şi 33,8% din PIB în 2016. În aceeaşi vreme, cheltuielile bugetului general consolidat se menţin egale în toţi aceşti ani, la 35,7% din PIB.
Propoziţiile-cheie în raportul pe bugetul pe 2013: echilibru macroeconomic şi disciplină fiscală. În zeci de locuri din documentul citat se vorbeşte despre combaterea evaziunii fiscale şi o mai bună colectare a taxelor datorate statului.
Consiliul Fiscal arată regulat în rapoartele sale că evaziunea fiscală în România depăşeşte 10% din Produsul Intern Brut. Însă veniturile prognozate ale statului rămân, până la finalul lui 2016, aproape constante ca pondere în PIB, la un nivel foarte jos, ceea ce înseamnă că nu se aşteaptă nimic spectaculos pe această zonă.
Veniturile în plus la buget vor veni, aşadar, doar din creşterea nominală a PIB, dar aşteptările nu sunt prea mari pentru că economia ar urma să evolueze şi ea modest - de la o creştere estimată de 1,6% în acest an la 2,8% în 2