Vechile metehne se uită greu. Mai ales când ţi-a fost băgat în cap că eşti poporul ales, neamul de deasupra tuturor neamurilor. Sau când ai fost condus de o academiciană, doctor docent cu patru clase. Senzaţia de buricul pământului este încă bine înfiptă în memoria noastră colectivă.
Conform unor statistici recente ale Eurostat, România are mai mulţi deţinători de doctorat decât media statelor europene. Depăşim ţări care dau constant câştigători de Nobel, ca Anglia sau Germania. În acest moment, la un milion de români, 251 au o diplomă de doctor!
Treaba merge ceas când ne dăm noi, unii altora, diplome sau când ne testăm singuri. Totul se schimbă, însă, când sistemul nostru educaţional e testat la nivel internaţional. Evaluarea PISA, una dintre cele mai riguroase testării la nivel mondial, plasează România la coada unui top în care sunt incluse 60 de ţări. La nivel european, stăm chiar cel mai prost.
Cum privim noi aceste rezultate? Evident, în stilul nostru inconfundabil şi inimitabil. În „Educational Sciences Journal”, editat de Universitatea din Lisabona, a fost publicat un studiu cu privire la percepţia românilor faţă de aceste teste. Chestionarul a scos la iveală ce credem noi despre astfel de teste şi, mai ales, despre rezultatele dezastruoase:
- Românul se naşte deştept. El/ea nu are nevoie să se compare cu alte popoare;
- Rezultatele PISA nu sunt relevante. Românii sunt cu mult mai deştepţi decât cei de pe primele locuri;
- PISA e o mare minciună şi nu trebuie luată în serios;
- Rezultatele PISA sunt manipulate de ţările puternice. România e pe ultimul loc pentru că alte ţări au conspirat şi au falsificat rezultatele;
- Rezultatele PISA din România sunt slabe pentru că testul nu a fost dat de elevii din şcolile bune, acolo unde se învaţă la sânge;
- Rezultatele PISA sunt slabe pentru că în România se învaţă