"Mobilă nu se mai face fără panouri de PAL şi MDF", spune şeful unui producător de mobilă, care recunoaşte astfel că jucătorii austrieci care au investit în ultimii ani în prelucrarea lemnului au tras lozul câştigător. Însă în acest context a avut de pierdut teren mobila din lemn masiv care în prezent a devenit mai degrabă un simbol al luxului.
Pe piaţa locală au fost dezvoltate în ultimii ani două fabrici mari de PAL (plăci aglomerate din lemn), deţinute de austriecii de la Egger şi Kronospan, care controlează detaşat industria. Acestea au o capacitate cu mulată de pro duc ţie de 1,5 mi lioane de me tri cubi, ceea ce în valoare înseamnă peste 100-150 de milioane de euro. Însă o parte din această produc ţie merge şi la export, un business important pentru companiile din această industrie. Pe lân gă aceste fabrici mari este posibil să mai existe şi alţi producători însă de talie mică. Cu toate acestea, piaţa de PAL este puţin competitivă.
Dacă ana lizăm indicatorii financi ari ai ce lor do uă com pa nii pe 2009 ob ser văm că cei doi investitori au avut evolu ţii diferite ale businessului. Egger spre exemplu, cu o investiţie operaţională din 2008, a fost pe creştere, în timp ce principalul rival Kronospan, cu o istorie de mai mulţi ani în România, a avut o scădere a cifrei de afaceri până la aproximativ 548 de milioane de lei (130,5 mil. euro).
"În 2009, în aproape toate ţările relevante pentru activitatea Egge, piaţa plă cilor din material lemnos a cunoscut un trend descendent. Cele mai abrupte descreşteri au fost în Spania, care a fost afectată de criza imobiliară, şi în România, unde s-a înregistrat o scădere de 25%", a spus Ulrich Buhler, director de marketing şi vânzări al grupului Egger. Astfel, în con diţiile unei pieţe în scădere, Egger a avut un rezultat net pozitiv de circa 4,1 milioane de euro, în timp ce cifra de afaceri de pest