Spania, cu o piata din ce in ce mai liberalizata, devine tinta principala pentru companiile straine care vor sa profite de cresterea impresionanta a economiei iberice.
Spania sarbatoreste cel de-al douazecelea an ca membra a Uniunii Europene, asa ca 2006 ar trebui sa fie anul in care peninsula izolata odinioara va deveni una din adevaratele tari moderne ale Europei, scrie Financial Times.
Lasand in urma deceniile cand America Latina era piata naturala a expansiunii straine, companiile spaniole isi fac simtita prezenta in Europa datorita investitiilor intensive in telecomunicatii, infrastructura, proprietati, finante si energie. Europa de Est, SUA si Asia reprezinta acum viitorul, potrivit multora dintre liderii in afaceri ai Spaniei.
In acelasi timp, Spania s-a regasit, cu oarece disconfort, in vizorul companiilor europene care vaneaza noi piete si sanse de a profita de ratele de dezvoltare impresionante ale Spaniei.
Daca anul acesta guvernul a mai usurat legislatia privind investitiile colective, a pus la punct un set de reguli privind guvernarea corporatista si a infiintat un cod de urmat in cazul unei preluari, destinat sa alinieze tara la legislatia din restul tarilor UE, totodata a si evidentiat latura protectionista a Spaniei.
Prima reactie a guvernului la oferta de preluare de 27 de miliarde de euro a E.ON din Germania, imbunatatita ulterior la 36,8 miliarde de euro, pentru Endesa, grupul de electricitate spaniol, a fost sa mareasca numarul conditiilor Comisiei Nationale a Energiei (CNE). Au fost impuse 19 conditii asupra ofertei pe care Comisia Europeana le-a considerat ilegale.
Guvernul spaniol, care spera sa creeze o fuziune intre Endesa si Gas Natural, producatorul intern, si-a aparat pozitia, spunand ca piata de electricitate din economiile UE precum Franta sau Germania sunt foarte greu accesibile companiilor spaniole.