Romanii au cheltuit in 2005 cu 25% mai mult pentru bunuri de larg consum, arata un studiu Gfk care induce ideea de prosperitate.
Adica, desi romanii consuma o cantitate mai mare de iaurt, ulei, cafea, bere, apa minerala, sucuri necarbogazoase, cola si limonada, cheltuielile pentru alimente si bauturi s-au redus de la 55,8% din totalul cheltuielilor de consum, in 2002, la 49% in trimestrul IV 2005 (54,9% - 2003, 52,3% - 2004).
Ceea ce a facut ca populatia sa aiba posibilitatea sa consume, mai multe produse universale de curatat, produse de spalat vasele, detergenti, pasta de dinti si sapun.
Marfuri pe care le achizitioneaza din ce in ce mai mult prin intermediul formelor de comert modern, fiindca daca, de pilda, in Bucurestiul anului 2001 bunurile cumparate de la hipermarketuri, supermarketuri, discounteri si retele cash & carry detineau o pondere de 18%, acum procentajul a urcat la 48%, iar aria buticurilor s-a restrans de la 54 la 35%.
OK, si cum de isi permit romanii sa cheltuiasca mai mult? Pe de o parte le-au crescut salariile - de la 4,5 milioane de lei in 2002 la 8,4 milioane in aprilie 2006 -, de cealalta parte s-a turat puternic motorul creditului, in asa fel incat dupa 2002 a rezultat o „crestere semnificativa si permanenta“ a cheltuielilor de consum.
Din pacate insa, daca romanii beneficiaza de o putere de cumparare superioara, de ce ponderea cafelei in cosul de consum luat in calculul inflatiei s-a redus de la 1,42% in 2002 la 1,06% in 2006, cea a uleiului de la 2,25 la 1,48%, iar cea a detergentilor de la 1,55 la 1,31%? E greu de spus, dar cert este ca pe cand ei consumau mai mult detergent, pasta de dinti si sapun foloseau mai putina apa,
deoarece ponderea serviciilor de „apa, canal si salubrizare“ si-a redus procentajul de la 2,97% in 2002 la 2,34% in 2006.
Si pentru ca to