Smartphone-ul şi-a pierdut strălucirea de noutate absolută în tehnologie, devenind un produs banal, omniprezent, astfel că preţul mediu al unui terminal a scăzut din 2012 de la 450 de dolari la 375 de dolari, limitând creşterea mărcilor de top şi avantajând nou-veniţii care joacă la volum.
Telefoanele conectate permanent la internet, încărcate cu aplicaţii diverse, după gusturile şi necesităţile clientului, au trecut în ultimii cinci ani de la produs de nişă la mainstream. Vânzările anuale de telefoane "inteligente" au crescut la aproape 300 miliarde de dolari în 2012, iar peste un miliard de persoane din întreaga lume deţin în prezent un smartphone, potrivit unei analize Bloomberg.
Piaţa se apropie de saturaţie în Statele Unite şi celelalte economii dezvoltate, peste jumătate dintre utilizatorii de telefoane mobile deţinând acum un smartphone.
În marile economii emergente, precum China şi India, unde potenţialul de creştere este uriaş, preferinţele înclină în proporţie copleşitoare către modelele ieftine, astfel că, per total, cererea pentru smartphone-urile de top este în scădere.
Astfel, preţul mediu al unui smartphone a scăzut, de la începutul anului trecut, de la 450 de dolari la 375 dolari, potrivit estimărilor companiei de cercetare de piaţă IDC.
Transformarea pieţei a redus deja marjele de profit ale liderilor Samsung şi Apple, în timp ce fostele glorii Nokia şi BlackBerry ar putea avea surprize neplăcute, deoarece mizează pe un entuziasm tot mai greu de găsit în rândul consumatorilor.
Tranziţia pieţei smartphone către maturitate a produs însă şi câştigători. Companiile chineze specializate în modele cu preţuri mai mici, precum Huawei sau Lenovo, au înregistrat recent creşteri puternice şi au ambiţii mari.
"Era creşterii puternice în zona premium a trecut. Companiile chineze ştiu să supravieţuiască cu marjele red