Reducerea cheltuielilor de functionare a statului reprezinta unul dintre subiectele cu priza la populatie, astfel incat clasa politica nu ezita sa aduca in spatiul public aceasta tema ori de cate ori are ocazia. Astfel, ieri am aflat ca opozitia va vota bugetul pe 2012 doar daca guvernul va implementa un set de 10 masuri printre care indexarea pensiilor si reducerea TVA si a CAS, deficitul bugetar urmand a fi pastrat sub control in principal prin reducerea cu 50% a cheltuielilor statului cu achizitia de bunuri si servicii, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
Cum acest tip de cheltuieli insumeaza 6,8 miliarde euro, reducerea la jumatate ar genera un plus de circa 3,4 miliarde euro sau 2.5% din PIB.
Practic, toata constructia opozitiei se bazeaza pe aceasta reducere de cheltuieli din moment ce inghetarea contributiei la Pilonul II va genera economii de cel mult 100 milioane euro, iar blocarea cheltuielilor de partid reprezinta o masura confuza, cu beneficii extrem de greu de cuantificat.
Pentru inceput, sa vedem cum au evoluat cheltuielile statului cu achizitia de bunuri si servicii in ultimii 5 ani, detalii in graficul alaturat, click pe imagine pentru marire.
In 2006, acest tip de cheltuieli a insumat 22,7 miliarde lei sau 6,6% din PIB, suma urcand la 33 miliarde lei (6,4% din PIB) in anul electoral 2008. In acest an, cheltuielile vor insuma 29,3 miliarde lei sau 5.4% din PIB, ceea ce inseamna ca, raportat la 2008, cheltuielile au fost reduse in mod real cu 16% sau echivalentul a 1% din PIB.
Acum, sa intram putin in detalii. Din totalul celor 29,3 miliarde lei ce urmeaza a fi cheltuite in 2011, 16.4 miliarde lei sau 56% reprezinta cheltuielile Fondului National de Asigurari de Sanatate (procentul a fost de doar 45% in 2006 si 50% in 2008), respectiv banii alocati platii serviciilor medicale, inclusiv platii ret