2012 a fost declarat „Anul Caragiale”. Se împlinesc 100 de ani de la dispariţia dramaturgului şi 160 de ani de la naşterea sa. Prin urmare, toată lumea montează, mai de nevoie, mai la cererea teatrelor, Caragiale. Veşnic actual, nenea Iancu este întors pe toate feţele, în toate esteticile. Alexandru Dabija a conturat lumea dereglată a Scrisorii pierdute la Teatrul de Comedie, unde miticismele şi zeflemeaua se pierd, iar textul devine abraziv şi povestea delirantă la propriu. În Noaptea furtunoasă de la Teatrul Naţional din Iaşi, Dabija face o analiză a mitocăniei made în România, răscoleşte false pudori şi dovedeşte că prostul gust şi proasta creştere reprezintă o sinteză a spiritului mioritic. Cu recenta premieră de la Odeon, Dabija schimbă complet instrumentele de lucru.
DE ACELASI AUTOR Această tăcere care ţîşneşte Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc interpretează Conu Leonida Despre tigri şi frică Cînd sufletul se scurge din sticlăCFR, Cometa, Copilul şi căţelul este un scenariu bazat pe cîteva dintre schiţele lui Caragiale: Despre cometă - prelegere populară, Justiţia română. Secţia corecţională, D-l Goe..., Bubico şi Atmosferă încărcată. Rama poveştii este o călătorie cu trenul accelerat Berlin – București Nord via Teatrul Odeon, în care personajele lui Nenea Iancu pierd din umanitate şi cîştigă în caricatură. Dabija imaginează un univers colorat, cu eroi de commedia dell' arte, schematici ca într-un desen animat. La Dabija, comicul are o tuşă groasă, voit caricaturizantă, iar personajele înşiruite în vagoane sînt avataruri simplificate ale Miticilor şi Miţelor, fără tipologii cu iz de critică socială, fără miros de mici şi gramatică accidentată. În spectacolul de la Odeon, florile cresc brusc, nevricosul caraghios devine cinicul Ucigaş al lui Bubico, Tanti Mița este un hibrid între Olive (prietena lui Popeye Marinarul) şi Colombina etc. Umorul se dezb