DRAGOBETELE SARUTA FETELE! Dragobetele trecea la sfarsitul secolului trecut drept o sarbatoare "mai de la tara", astfel ca ziarele nu s-au prea oprit asupra acestui subiect.
CARMEN PLESA
FILM. Iancu Jianu si Sultana, in Realitatea Ilustrata din septembrie 1928 Pana si la 1930, "Valentineâs Day" trecea drept mult mai interesant decat rusticul "Dragobete". La oras, nu erau la moda nici Dragobetele, nici "Valentineâs"-ul. Asta nu-i impiedica pe ziaristi sa descrie admirativ obiceiurile americanilor legate de Ziua Indragostitilor.
Daca Dragobetele nu era pus la loc de cinste, nu inseamna ca dragostea nu era o preocupare a presei.
TRANSFORMAREA. Intr-un articol din "Universul" - septembrie 1931, Densusianu-fiul "infiera" transformarea femeii. "Femeia sboara, femeia conduce automobilul, femeia face politica, femeia pledeaza." Si totusi revenea Densusianu-fiul: "Coboar-o din avion sau masina si sopteste intr-un colt tacut nostalgia unui dor inabusit de mult. Ai lovit-o in dragostea sa pentru tine si, mustrat, incerci sa ti-o apropii apoi prin duiosia amintirilor comune si a fericirii de altadata si va fi vesnic aceeasi iertatoare. Femeia moderna care a renuntat poate la pudoare n-a putut renunta la iubire si, neputand sa renunte la ea, a deformat-o. I-a intensificat si materializat ispitele, micsorandu-i totodata farmecele".
TEORII. Studiile stiintifice ale vremii lansau teoria modului diferit in care iubesc femeia si barbatul. Pe baza analizei comportamentului masculilor si femelelor din regnul animal, s-a ajuns la concluzia ca dragostea barbatului e mai idealista, dar si mai cruda decat a femeii. Dragostea femeii e mai delicata numai daca nu e intaratata de gelozie, dar are o latura de materialism.
Primul exemplu analizat: relatia dintre leu si leoaica. Cand vanatorii dau de o familie de lei, ei trag mai intai