Seria de tabieturi continuă, indiscutabil, seara, cînd se spune că familia se întruneşte. Nu ne afundăm inutil în comentarea termenului de "familie" şi a diminuărilor sale- care, de la excluderea, treptată, în multe cazuri, a unchilor şi mătuşilor de pe listă, apoi a bunicilor, a ajuns, nu de puţine ori, chiar la a tatălui. Întrunirea familiei nu mai înseamnă, atît de des, cina copioasă (incluzînd, neapărat, friptura şi cartofii prăjiţi) de modă mai veche sau nici măcar varianta ei frugală şi bogată în vitamine de provenienţă mai recentă. O nouă variantă, mai independentă şi mai puţin interactivă, se întrevede: fiecare dintre membrii familiei, cu cîte un iaurt Danone, eventual Activia, în mînă, desfăşurîndu-şi, pe cont propriu şi în părticica sa de spaţiu comun, activităţile de seară preferate: fiul/fiica jucîndu-se pe computer sau chat-uind; tatăl - uitîndu-se la meci sau la Discovery, sau performînd jocuri la nivelul lui pe computer; mama - savurîndu-şi, dacă se poate, telenovela sau soap-ul pe un alt televizor, răsfoindu-şi revistele de femei preferate sau punînd în practică sfaturile cosmetice sau gospodăreşti de acolo. Desigur, pot exista şi variaţiuni, cum ar fi fiul adolescent cu o pungă de chips-uri în mînă, în loc de iaurtul Danone, tatăl cu un pahar de bere sau whiskey şi mama cu unul de gin etc. Tonul doct, de generalizare, nu trebuie să vă păcălească: nu e vorba de un studiu sociologic, nici măcar pe eşantion redus, ci de o trecere în revistă a unui nou tip de prejudecăţi, a unui nou tip de mental colectiv care a început să cîştige teren: mai independent, mai raţional, poate mai puţin hedonist şi foarte tributar schimbărilor. Imaginile despre tabieturi şi proiecţia lor reală influenţează, întrucîtva, şi angoasele de noapte: obiceiurile izvorîte din necesitate şi prevedere, precum încuiatul uşii peste noapte cu mai multe lacăte, închisul apei de la