Anuntarea rezultatelor primei sesiuni din acest an a concursului de finantare organizat de Centrul National al Cinematografiei nu a fost lipsita, ca de obicei, de tabloul optimist al cinematografiei locale, conturat in cateva tuse de ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu, si de directorul CNC Eugen Serbanescu.
De asta data s-a mers pe sintagma "industria romaneasca de film", care, potrivit celor doi functionari, prinde substanta. In 2005 au fost finantate 25 de proiecte de lungmetraj fictiune, in 2006 - 49, in 2007 - 69, iar in acest an vor fi 72. In 2006 s-au alocat 28 milioane de lei, in 2008 - 30 de milioane.
De la anul, a anuntat Adrian Iorgulescu, Guvernul va îngroşa punguta cu bani pentru productia de film suplimentand-o cu 10 milioane de euro. O fi o promisiune electorala, dar nu pica rau.
Ministrul Culturii a declarat la un moment dat ca "intr-o perspectiva nu foarte indepartata n-o sa mai existe regizori sau scenaristi care n-o sa-si vada transpuse gandurile pe ecran", iar Eugen Serbanescu a spus ca nu trebuie sa acuzam CNC-ul daca filmele care sunt finantate de el ies uneori catastrofal, pentru ca, lucru pe care l-am mai auzit de mii de ori, la concurs participa proiecte, nu filme.
Astfel, daca responsabilitatea pentru o opera de doua parale revine realizatorilor, juriile care decid sa finanteze proiecte care duc la filme de doua parale sunt scutite de vina. Teoria filmelor numeroase din care se cern cateva foarte bune a prins si ea radacini, din pacate.
Eugen Serbanescu: "Din punct de vedere filosofic, nu poate exista o cinematografie care are doar Palme d'Or sau selectii la Cannes". Dar niciuna care are un Palme d'Or si alte 20 de filme submediocre.
In orice caz, aceasta sesiune aduce mai multe noutati. Una este ca se finanteaza mai multe scurtmetraje de fictiune ca pana acum - 21 (din 51