Mexicul se ridică. Puteţi vedea acest lucru în creşterea exporturilor ţării, în migraţia devenită practic zero către Statele Unite, în entuziasmul investitorilor internaţionali în obligaţiuni, într-o recentă ridicare a ratingului de către Standard & Poor’s, într-o clasă de mijloc nouă, sigură pe sine, care s-a dublat din 2000. Ca să nu menţionăm un preşedinte tânăr, care arată bine. / de Afshin Molavi
În caz că nu aţi sesizat toate aceste semne, puteţi vedea, totuşi, saltul înainte al Mexicului într-o reclamă la Scotch.
Spotul tv nu spune nimic despre produs, dar spune totul despre drumul lung al ţării de la sărăcie la prosperitate. În reclamă, mii de mexicani, bărbaţi şi femei, tineri şi bătrâni, sunt legaţi cu lanţuri de un bolovan masiv. Trag cu greu înainte, urcând un munte, prin praf, cu feţele contorsionate şi înnegrite, cu ochii în pământ. Bolovanul îi trage înapoi. Un uliu zboră în cerc deasupra lor. Se opintesc din nou, încordându-se dureros şi apoi – cu o trosnitură – bolovanul alunecă înapoi în jos, aruncându-i la pământ.
Dar nu vă grăbiţi. Unul câte unul, se ridică şi se eliberează din lanţuri. Uşuraţi de povară, având pe faţă zâmbete hotărâte, urcă plini de determinare panta prăfuită şi pietroasă. Intră muzică înălţătoare. Imagini cu cerul albastru. Apare şi sloganul: „Continuă să mergi înainte, Mexic.”
Este o reclamă strălucită şi eşti iertat dacă nu observi imediat că este vorba despre băutura scoţiană. (La drept vorbind, sisifii arată ca şi cum ar prefera apă.) Singura aluzie este familiarul logo al Johnnie Walker, stilizatul „om păşind”, care însoţeşte sloganul. Metafora realizărilor naţionale este clară, dar reclama nu spune doar povestea Mexicului de astăzi. Subliniază, de asemenea, efortul agresiv al Johnnie Walker de a pătrunde pe pieţele emergente şi goana companiilor multinaţionale care vând produse