Fie ca se tem de PSD, un stapan autoritar, fie ca nu vor sa se puna rau cu nici unul din marii actori politici, televiziunile au tratat chestiunea campaniei vadit incurcate. Ele s-au specializat in entertainment, si-au obisnuit publicul cu muzica, dansatoare dezbracate, glume deochiate. A oferi acum aceluiasi public, dupa patru ani de distractie, dezbateri serioase, le vine foarte greu. Ar risca sa le scada audienta, sa piarda contracte de publicitate si multe milioane de dolari. Dezbaterile ar face sa scada audienta, iar agentiile de publicitate nu doresc sa li se asocieze imaginea cu partidele si, in general, cu politica. A rezultat o campanie TV foarte ciudata, pe care au urmarit-o putini. A avut si un efect pervers, anticipat si dorit de strategii PSD: de a tine lumea acasa pe 28 noiembrie. Alianta D.A. ar fi avut sanse mari de a castiga, daca s-ar fi prezentat la urne peste 60 la suta din corpul electoral. La vot au venit intai batranii, speriati ca alternanta la guvernare le-ar ameninta pensiile si mai ales indexarile promise de Nastase. Aici s-a realizat diferenta dintre PSD si Alianta D.A. Pe celelate generatii, Traian Basescu nu a reusit sa le convinga mai mult decat adversarul sau. Echilibrul de optiuni in aceste segmente este vadit. Modalitatea de a depasi blocajul mediatic ar fi fost pentru Alianta D.A. o mobilizare door to door. Ca sa revin la exemplul Kiev: nici in Ucraina, opozitia nu a avut acces in mass-media. Mobilizarea partizanilor proprii, prin tehnici directe, a reusit sa aduca lumea la vot. Trebuie sa observ ca electoratul PSD a fost mai prezent decat cel al Aliantei D.A. Mobilizarea electoratului Aliantei D.A. a fost mai buna in vara.
Scorul strans pune multe chestiuni in discutie. In primul rand, daca Romania este guvernabila. Parlamentul va oferi macar o formula, statistic vorbind, pentru a forma un guvern? Greu de prevazut. In 1