Întrebată despre şansele României la gimnastică la Olimpiadă, Nadia Comăneci oferea o explicație simplă pentru succesul americancelor în proba pe echipe: sunt cinci milioane de copii care fac gimnastică în SUA, din care cinci ajung la Olimpiadă…în România sunt doar câteva sute din care se poate recruta o echipă olimpică.
România se mândreşte cu vârfurile sale: olimpici la matematică, studenți la universități de prestigiu, sportivi, actori şi regizori, ne bucurăm mereu când numărăm medalii şi Palme d’Oruri. În articolul din The Economist “Do Romanian schools produce idiots?” (“Produc şcolile române idioți?”) jurnalista Liliana Ciobanu scrie despre România: “the rate of gifted children is twice the average worldwide” (“procentul de copii supradotați este de două ori mai mare decât media mondială”), furnizând drept sursă estimările unei şcoli private non-profit din Bucureşti pentru copii supradotați, unde educația unui copil costă 2700 de euro pe an. (“2% globally are gifted people. In Romania, we advance the percent to be double, 4%”, susține Centrul Gifted Education.)
Faptul că vara aceasta nu se mai găseau bani pentru premierea olimpicilor la matematică a stârnit multe nemulțumiri. Nu mai multe decât nemulțumirile legate de reducerea bugetului Institutului Cultural Român.
Obişnuiți să apreciem vârfurile, fie ele artistice sau sportive, uităm că lărgind baza din care aceste vârfuri pot fi selectate am putea obține rezultate mai bune.
Mergând în inspecție în şcolile rurale, Ecaterina Andronescu a vizitat o şcoală fără apă şi cu toaletă în curte, cum mai sunt încă destule. A fost avertizată să nu intre într-una din clădiri, pentru că sunt purici, cum acolo se adăpostesc animale. După vizită, Andronescu a obținut la rectificarea bugetară suplimentarea bugetului pentru repararea unor şcoli.
Anul acesta clasa pregătitoare devine obligatorie.