Raliul maşinilor cu panouri solare a luat startul în Australia, iar bolidul Nuna 5, construit în Ţările de Jos, are mari şanse să câştige locul I. Maşina studenţilor olandezi este echipată cu 2.000 de celule ce captează energie de la soare şi va rula cu o viteză maximă de 150 de kilometri la oră pe o distanţă de 3.000 de kilometri.
Maşina solară Nuna 5, construită de studenţii de la Universitatea Tehnică din Delft, Olanda, este de la an la an mai performantă. Cu un design excentric, vehiculul ce seamănă cu o navă spaţială participă în acest an pentru a cincea oară consecutiv la raliul World Solar Challenge, ce se desfăşoară deja în Australia.
Echipa olandeză, Nuon Solar Team, formată din 15 studenţi de la Universitatea din Delft, favorita cursei din această toamnă, a luat ieri startul, plecând din localitatea Darwin. Ca şi în anii trecuţi, Nuon Solar Team este sponsorizată de furnizorul de energie Nuon şi îndrumată de fostul astronaut Wubbo Ockels. Nuna 5 este mai performantă decât predecesoarele sale, mai uşoară, iar panourile sale solare sunt mult mai eficiente.
Nuna 5, avariată în timpul unui test
În timpul unui drive-test, desfăşurat pe 5 octombrie, Nuna 5 a fost serios avariată. Un cauciuc a explodat, în timp ce automobilul rula cu 110 kilometri pe oră, iar maşina a ieşit de pe şosea. Reparaţiile au fost făcute în cel mai scurt timp, iar acum bolidul se află deja în marea competiţie automobilistică care a început în Australia.
Secretul pentru a câştiga acest raliu îl constituie echilibrul între esursele de energie existente şi consumul optim al maşinii de-a lungul traseului. Viteza maşinii se schimbă în funcţie de condiţiile meteorologice, dar şi de nivelul de încărcare a bateriilor. Panourile solare sunt dirijate în aşa fel încât razele soarelui să cadă perpendicular pe ele, pentru a capta