Dintr-o perspectivă strict contabilă bugetul pe 2012 nu arată foarte rău. Cheltuielile îngheaţă, veniturile cresc, deficitul scade; mai mult, există o detaliere pe proiecte care apropie bugetul de unul bazat pe programare multianuală, fără a ajunge însă acolo (de exemplu, pentru anii 2013-2015 este trecută cifra 0 în dreptul tuturor proiectelor detaliate...).
Din perspectivă strategică, este însă un buget în dezacord cu situaţia socială a României: el se bazează pe taxarea clasei medii şi pe eliminarea ajutoarelor sociale, şi îi protejează pe bogaţi şi pe marile afaceri care exploatează resurse naturale.
În 2011 veniturile bugetare au crescut cu 23% (potrivit execuţiei preliminate), un plus de 17,6 miliarde lei. Nu e vorba de o mai bună colectare, ci de câteva surse mari de creştere: TVA (plus 7 miliarde lei), fondurile europene (plus 5 miliarde), accize (plus 2,6 miliarde), dividendele de la Fondul Proprietatea (plus 1,5 miliarde).
Cam aceleaşi sunt bazele creşterii estimate de 13,5% (cu 11,4 miliarde lei) şi în 2012: TVA (plus 3 miliarde), fondurile europene (plus 4 miliarde), accize (plus 1,2 miliarde). O sursă nouă o reprezintă veniturile din vânzarea bunurilor din domeniul privat al statului (plus 0,7 miliarde, în fapt o creştere de 38 de mii de ori). încasările din TVA au crescut pentru că a crescut nivelul taxei. Cei care plăteau înainte plătesc şi acum; cei care nu plăteau înainte nu plătesc nici acum. Acelaşi lucru este valabil pentru accize.
Mai interesantă este situaţia cu fondurile europene. În 2010 am cheltuit prefinanţări şi cheltuieli în avans – 5,3 miliarde lei şi am primit de la UE doar 900 de milioane de lei. În 2011 am cheltuit 8,1 miliarde lei şi am primit 5,8 miliarde lei. în 2012 vom cheltui 12 miliarde lei şi sperăm să primim 9,7 miliarde lei. Deşi este un progres evident în cheltuirea banilor europeni (ecartul î