Atunci când enormul Boeing 777al companiei KLM şi-a depus încărcătura pe aeroportul din San Francisco, un veritabil tsunami uman compus din cei aproape 500 de pasageri s-a revărsat spre ghiseele serviciului de imigraţie, copleşindu-i pe cei 10 funcţionari care trebuiau să discute cu fiecare în parte, să ia amprentele la toate cele 10 degete, să-i fotografieze din faţă, să le verifice formularele şi să le aplice ştampila de intrare.
Indiferent cât de eficient şi de antrenat ar fi funcţionarul respectiv, nu poate rezolva un pasager în mai puţin de 5 minute. Dacă ai, însă, ghinionul să ai în faţa ta, la coada, câţiva arabi sau de naţionalitati mai exotice, timpul de aşteptare se triplează. Am păţit-o si eu, stewardesa de pe cursa KLM asigurându-mă că, provenind din Uniunea Europeană, nu mai trebuie să completez formularul "alb" de intrare, ceea ce s-a dovedit inexact. Funcţionarul de la ghişeu mi-a explicat că, oi fi eu din Uniunea Europeană, dar sunt din România, care are alt regim şi m-a întors la coadă să completez unicul formular pe care-l mai avea, în coreeana. Va imaginaţi că după cele 11 ore de zbor de la Amsterdam, cele încă vreo două petrecute pe aeroport mi-au demolat încrederea în principiul democratic al liberei circulaţii a persoanelor.
De ce am evocat acest episod? Pentru că încă din prima zi a Târgului de Turism al Americii (POW WOW 2011) care este găzduit de marea metropola californiană şi la care participă peste 5000 de delegati din Statele Unite şi 7o de tari ale lumii, Roger T. Dow, preşedintele US Travel - un fel de sindicat de ramură combinat cu un ONG, extrem de puternic şi de influent - a dat un interviu presei acreditate în care s-a referit la semnalele de depăşire a crizei pe care le ofera turismul. Dow a ţinut să sublinieze factorul pozitiv al constituirii, de către Executivul american, a Corporaţiei Pentru Promovarea Turismului ca