Maghiarii de la OTP Bank spera sa vanda cinci, cel mult zece credite ipotecare pe luna prin fiecare unitate, dupa ce au venit cu o dobanda promotionala de 4,99% pe an, fixa in primul an. Dobanda este similara cu cele oferite in vara lui 2008, cand creditarea era in perioada de "boom", insa asteptarile de vanzari sunt mult mai modeste.
"In 2008 vindeam un credit pe zi in fiecare sucursala", spune Gabriel Cretu, director de retea si vanzari la OTP Bank, o banca de talie medie, controlata de cel mai mare grup financiar maghiar.
In continuare, maghiarii vand doar credite de retail cu garantii ipotecare, finantarile de consum negarantate fiind scoase din oferta generala inca de la inceputul lui 2008, din cauza problemelor aparute la calitatea portofoliului.
Cretu spune ca s-a acumulat deja "un stoc" de clienti care isi permit sa faca achizitii si care au asteptat pana acum aparitia pe piata a unor chilipiruri, iar preturile au ajuns in prezent la un nivel "tranzactionabil".
"In momentul de fata sunt credite ieftine si preturi mici", spune Cretu, care se asteapta la o revenire a cererii de credite. Aceasta inseamna pe de alta parte ca valoarea medie a creditelor acordate este mai mica fata de 2008, mergand de la 25.000 de euro in unele judete pana la aproape 50.000 de euro in Capitala.
Adrian Chichita, director adjunct de retail in cadrul bancii, spune ca vanzarile de credite au marcat deja o crestere "de mai multe sute la suta" in februarie si martie comparativ cu lunile precedente, fara sa ofere insa date clare. Dupa expirarea perioadei promotionale de un an in care dobanda la ipotecare este fixata la 4,99% pe an, rata va deveni variabila, fiind calculata dupa formula Euribor pentru trei luni (indicatorul pietei interbancare din zona euro), plus o marja de 4,33 puncte procentuale. Avand in vedere ca nivelul Euribor la trei luni este in preze