19 din cele 28 de cotidiene, reviste glossy, saptamanale economice si ghiduri TV prezente in ultimele patru cercetari ale Studiului National de Audienta (SNA) au scazut cu peste 10 la suta in ultima masuratoare, valul octombrie 2006-2007, fata de valul ianuarie 2006-ianuarie 2007. Publicatiile cu cresteri sunt in numar de doar trei (”Cotidianul”, “Curierul national” si “Ziarul financiar”), iar pierderile cele mai mari se vad la reviste glossy de femei si ghiduri TV, scrie Iulian Comanescu pe blogul sau.
Piata, asa cum e descrisa de SNA
Studiul National de Audienta pentru presa scrisa se desfasoara in “valuri”, odata la trei luni, si consemneaza numarul total de cititori al unei publicatii pe anul care a trecut - numar care este util in stabilirea rate cardului de reclama si a costului pe mia de cititori (CPT), in functie de care advertiserii isi calculeaza campaniile. O comparatie intre cititorii din 2006 si cei din primele noua luni ale lui 2007 spune multe mai ales pe pietele traditional bogate (si ca tiraj/cititori, si ca venituri din reclama) din presa romaneasca: cotidiene, glossy-femei, ghiduri TV, impreuna cu saptamanalele de business, care se inmultesc de la o zi la alta, impreuna cu fratii lor cu aparitie zilnica.
SNA a masurat in toate cele patru valuri anterioare un numar de 28 de titluri de acest tip. Cu doua sau trei exceptii, ele apartin Ringier, familiei Voiculescu, lui Adrian Sarbu (cu o participare de cateva procente a CME), Dinu Patriciu si Sorin Ovidiu Vintu. Situatia e urmatoarea:
Titlul SNA octombrie 2006-2007 Variatie/ianuarie 2006-2007 Cotidianul 174 34,88
Curierul national 147 22,5
Ziarul financiar 213 12,1
Saptamana financiara 229 -1,31
Adevarul 432 -3,93
Libertatea 1327 -4,67
Business Magazin 58 -6,9
Jurnalul national 876 -8,1
Cosmopolitan 218 -8,