„Valea motoarelor”, o bogată zonă industrială, lungă de 80 de kilometri în centrul Italiei, este visul unui șef de rafinărie. Regiunea care se întinde, de la nord la sud, între Reggio Emilia și Bologna, este sediul a multor faimoase firme de automobile: Ferrari și Ducati, Maserati sau Lamborghini. În jurul acestora, sute de firme mai mici și-au găsit rostul aprovizionând piese auto de nișă, de la stopuri de frână la tapițerii din piele pentru scaune.
Dar criza datoriilor suverane care a strivit piețele financiare ale Italiei are un efect negativ și asupra celui de-al doilea sector industrial al țării din punct de vedere al producției, consideră publicația financiară „Financial Times”. În timp ce firmele mari reușesc să supraviețuiască, multe firme de nișă au ajuns să trăiască de azi pe mâine.
Exporturile asigură supraviețuirea
„Cei mai deștepți și mai inovatori vor supraviețui, dar nu putem trece cu vederea faptul că mulți dintre acești furnizori se află în dificultate și nu vor supraviețui”, a declarat Gabriele del Torchio, președinte și director executiv al Ducati.
Ducati, precum toate brandurile de succes din Emilia Romagna, este o firmă axată în special pe exporturi. 8 din 10 motociclete produse de către aceasta sunt vândute în afara Italiei. Principala piață este Statele Unite, unde vânzările au crescut cu 42% anul trecut în comparație cu 2010. Tot anul trecut, pentru a putea satisface cererea asiatică, Ducati și-a deschis prima uzină din afara Italiei, în Thailanda.
Pe timp de criză, Ducati prosperă
Del Torchio crede că axarea Ducati pe inovație și poziția sa de brand premium, două aspecte pe care firmele de succes italiene și le-au dezvoltat pentru a rezista competiției din China și India, îl face încrezător că în 2012 va reuși să vândă mai multe motociclete decât anul trecut. Cu toate că vânzările