* Indicatorul încrederii în economie ia în calcul inclusiv situaţia financiară a unei persoane ori planurile de cumpărare a unei case
Investitorii şi consumatorii din România au tot mai puţină încredere în economia autohtonă, reiese din evoluţia aşa-numitului indice al încrederii, în scădere pentru a 11-a lună consecutivă. În august, acest indicator a adunat doar 62,4 puncte, faţă de 65 puncte, cu o lună înainte, scăzând în acelaşi timp cu aproape 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu realizat de Directoratul General pentru Economie şi Finanţe din cadrul Comisiei Europene.
În punctajul final a atârnat greu nu numai pesimismul consumatorilor, dar şi situaţia grea cu care se confruntă sectorul românesc al construcţiilor. În restul spaţiului comunitar, situaţia este cu totul alta, încrederea în economia Uniunii Europene fiind în creştere în ultimele cinci luni, până la 80,9 în august.
Concluzia studiului este clară: economia României a primit una dintre cele mai proaste note la acest capitol, ajungând pe locul 20.
Cum se calculează indicele încrederii
Rezultatele au fost stabilite prin analiza datelor statistice din mai multe sectoare ale economiei, trimise de instituţiile participante la studiu, aceleaşi pentru fiecare stat european. Domeniile analizate deţin o anumită pondere în punctajul final, cea mai mare cotă revenind industriei (40%), în timp ce retailul şi construcţiile au fiecare câte 5%. În plus, şi consumatorilor le revine un segment de 20% din indicatorul încrederii.
De exemplu, în cazul construcţiilor, fiecare ţară participantă trimite, printre altele, date privind activitatea din domeniu în ultimele trei luni, dar şi preţurile de vânzare şi numărul angajaţilor, în următoarele trei luni. De aici se poate vedea clar cum evoluează lucrurile în domeniul respectiv. Bunăoară, scăderea numărului de a