In unele cercuri, a face cumparaturi nu mai e la moda. Asta nu inseamna insa ca e apreciat trocul, ci doar ca, pentru cei cu un stil de viata flexibil, a inchiria bunuri sau servicii de lux e mai interesant (si mai rentabil) decat a le lua acasa pentru totdeauna. Acum tot ce conteaza e sa experimentezi, nu sa achizitionezi, fie ca e vorba de vacante, haine sau serviciile unor bucatari.
Brandul Peroni a deschis doua magazine "no shopping", adica spatii fara casa de marcat, unul in Londra si celalalt in San Francisco. Aici clientii au voie doar sa priveasca, nu sa si cumpere.
E doar un exercitiu de marketing, dar si un posibil semn ca gestul de a cumpara se demodeaza intr-o societate sufocata de consumerism. In acest timp, inchiriatul castiga teren, fie ca e vorba de case de vacanta, posete sau bucatari. Milton Pedraza, cercetator si director al Luxury Institute, a studiat obiceiurile de consum si a observat ca oamenii devin mai interesati de experiente decat de bunurile si proprietatile pe care le pot aduna. Si nu e vorba numai despre cei foarte bogati (la care o anumita saturatie e explicabila), ci si de clasa de mijloc, dispusa sa plateasca 60 de dolari pe saptamana pentru o geanta de designer sau 4.000 de euro pentru a sta doar sapte zile intr-o vila din Franta.
Concediile sunt, de altfel, cel mai bun exemplu al noului stil de viata, fara obligatii, "in trecere". Daca altadata casele de vacanta defineau statutul social al proprietarului si in America erai cineva numai daca aveai o cabana la Aspen si o vila la Miami, acum proprietatile sunt "temporare". Avantajul? Anul acesta poti sta la o ferma din Vaucluse (la 80 de km de Marsilia), cu mai multe dormitoare, piscina, vie si teren de golf, pentru 3.600 - 4.980 de euro pe saptamana, iar la anul poti sa inchiriezi o alta vila in Elvetia sau Insulele Canare. Fara obligatii, fara datorii, fara chel