Intr-o lume conectata la internet 24 de ore pe zi e usor sa fii la curent cu tot felul de vesti, inclusiv cele proaste. Astfel, am poposit ieri asupra listei de cunoscuti si prieteni cu care sunt conectat la LinkedIn ca sa vad ce mai e nou in cercul meu restrans. Nu mica mi-a fost mirarea sa constat ca nu putini dintre prietenii mei se afla in cautare de joburi. Am gasit someri intre fosti colegi de la firme unde am lucrat in trecut, colegi de grupa din scoala post-universitara, colegi din facultate, chiar si rude din familia sotiei mele - nici o categorie nu a ramas neatinsa de sindromul crizei.
Prieteni apropiati si indepartati care lucrau la firme dintre cele mai respectate pe Wall Street precum American Capital, Morgan Stanley sau PwC, sau la firme de renume din Bucuresti, cum ar fi dealer-ul Mercedes, sau banca OTP, pana la firme cu renume mondial precum Yahoo, sau Coca Cola – nici o firma, mica sau mare, nu mai este imuna la taifunul economic cu care ne confruntam.
Toyota a anuntat ieri ca se asteapta la prima pierdere din intreaga istorie de 71 de ani a companiei trimitand astfel un semnal de panica pe Wall Street. Daca pana si firme al caror management e venerat in intreaga lume vor fi lovite de pierderi, se intreaba investitorii, atunci la ce ar trebui sa ne asteptam de la restul firmelor din economie? Probabil ca ar trebui sa nu ne asteptam la nimic diferit. Toyota a fost insotita ieri pe lista anunturilor pesimiste de alte multinationale precum Caterpillar, Chevron, Manpower, Walgreen. Pentru a face fata crizei, firmele incearca tot felul de stratageme: de la reduceri de personal la reducerea numarului de magazine noi, de la inghetarea salariilor pana la vanzarea unor intregi divizii, toate variantele posibile sunt luate in calcul pentru a readuce speranta pe Wall Street.
Pe de alta parte, monitoarele bursei au lasat doar o bruma de speran