Sesiunea de bacalaureat de anul acesta reprezintă doar începutul reformelor sistemului educaţional din R.Moldova, măsuri anunţate de ministrul Maia Sandu încă de la venirea sa în fruntea Educaţiei, în 2012.
Tatonări în învăţământul preuniversitar
Pentru a evita confuziile şi situaţiile posibil generatoare de conflicte, Ministerul Educaţiei va face reformele necesare în anul şcolar 2013-2014 prin intermediul unor proiecte-pilot de al căror succes depinde implementarea ulterioară, la scară largă, a măsurilor. Astfel, anul acesta, ciclurile de învăţământ preşcolar, primar şi secundar general nu vor suferi schimbări esenţiale în sistemul organizatoric şi nici în programa şcolară.
„Schimbările vor fi minore şi se vor axa ca şi în anii precedenţi pe instruirea cadrelor didactice prin seminarii cu referire la metodologia de predare cât şi anexarea la acestea a unor recomandări de specialitate pentru fiecare domeniu de studu. Ca şi în anii anteriori, se vor organiza olimpiadele şcolare la nivel raional şi municipal, iar metoda de realizare va fi aceeaşi: la nivel local, rational, municipal şi internaţional. Documentele de mari politici şi de reforme în sistemul preuniversitar se vor efectua începând cu anul 2015, atunci vom reevalua actele normative de bază care ne vor permite monitorizarea mai efectivă a calităţii învăţământului preuniversitar”, explică Mariana Goraş, directorul adjunct al direcţiei specializate a ministerului. O altă prevedere va fi instituită în contextul noului document naţional de planificare strategică „Moldova-2020”, pentru asigurarea calităţii educaţiei.
„Este vorba despre standardele de calitate pentru instituţiile de învăţământ primar şi secundar general. Standardele permit autoevaluarea şi evaluarea calităţii sistemului de educaţie, monitorizarea progreselor în vederea atingerii sau depăşirii standardelor şi evaluarea eficienţe