Tom Rachman este autorul romanului „Imperfecţioniştii“, recent apărut şi în limba română la Editura Humanitas Fiction, în colecţia „Raftul Denisei“. Romanul se bazează pe 11 povestiri care conţin tot atâtea portrete de jurnalişti din generaţii diferite care au trecut prin redacţia unui mare cotidian internaţional cu sediul la Roma. Cartea spune, în acelaşi timp, povestea unui ziar care moare în era internetului.
Tom Rachman povesteşte în interviul pentru România liberă de ce a renunţat la o carieră de regizor în favoarea celei de scriitor, după ce a trecut printr-un interludiu destul de lung de jurnalist. Pentru a scrie ai nevoie „doar de cuvinte“, explică Rachman, „să munceşti mult şi să ai noroc“. Vorbind despre ziarişti, Tom Rachman ajunge la concluzia că au o viaţă complicată şi că, într-adevăr, această meserie predispune la eşec în viaţa privată. La întrebarea dacă ziarele vor dispărea, răspunsul este mai elaborat, subliniind în acelaşi timp că în această industrie, peste tot în lume, se mizează tot mai mult pe costuri mici, ceea ce duce tot mai mult la articole „vulnerabile la manipulări“ din partea celor care se ocupă cu Relaţii Publice.
Ziariştii pe care i-aţi descris în „Imperfecţioniştii“ sunt din ce în ce mai cinici, mai blazaţi şi lipsiţi de entuziasm. Credeţi că adevăratul jurnalism este pe cale de dispariţie?
T.R.: Jurnalismul de bună calitate va exista întotdeauna. Sunt însă oameni inteligenţi care nu se pot exprima pe ei înşişi. În acest caz, vom avea de-a face, din păcate, cu un jurnalism mai mult decât ridicol.
Cum aţi ales titlul, aţi ajuns la concluzia că jurnaliştii sunt „imperfecţionişti“?
T.R.: Personajele din acest volum sunt jurnalişti, dar cea mai mare parte a romanului se desfăşoară în afara redacţiei. Scopul meu a fost să aşez romanul în fascinanta şi decadenta lume a ştirilor, spunând, în acelaşi timp, poveş