•O paranteza - exista o identitate moldoveneasca?
Daca am accepta ca exista o identitate, oarecum metafizica, transilvana, am putea sa ne intrebam daca nu exista cumva si una moldoveneasca, apoi una regateasca in general, dupa ce vom fi stabilit ca putem defini si o identitate valaha. Daca recurge la instrumentele depasite ale etnopsihologiei - de la Draghicescu la Radulescu-Motru - ori ale filosofiei culturii - de la Blaga la, sa zicem, Mircea Vulcanescu1, este posibil sa definim asemenea identitati. Daca le vom confrunta insa cu faptele istorice si socio-istorice, vom vedea ca este dificil sa mai raminem in cadrele "melancoliei, contemplativitatii si dispozitiei lirice". De altfel, la o privire istorica putin mai adincita, vom risca sa gasim nu una singura, ci vreo trei "identitati moldovenesti" - una in Bucovina, care a parcurs un secol de experienta austriaca, alta in Moldova romaneasca de astazi si, in fine, alta dincolo de Prut, in Moldova post-sovietica "independenta si suverana". De altfel, in sectiunea precedenta am enumerat o parte din factorii care fac dificila definirea unei "identitati moldovenesti" in termenii etnopsihologiei folositi de dnii Hurezeanu ori Cistelecan, care sint, mai degraba, lirici decit stiintifici.
A doua obiectie majora - prejudecata federalismului Punctul de plecare in tezele lui Huninghton, precum si considerarea Transilvaniei ca un fel de entitate metafizica imuabila il conduc pe autor spre o alta prejudecata - federalizarea cu orice pret. Mai mult, am senzatia ca lucrurile stau invers - avind prejudecata federalizarii, autorul nu a facut altceva decit sa incerce sa gaseasca si argumentele necesare. Nu e ceva de neasteptat - adesea lucrurile se petrec asa in stiintele inefabile ale omului si culturii sale. De altfel, nu astfel a procedat Samuel Huninghton, maestrul Domniei Sale. As vrea sa fiu limpe