Asociaţia Română pentru Cosmonauticăşi Aeronautică va construi prima aeronavă capabilă să zboare la mare altitudine. Avionul E-111 e proiectat pentru a înlocui baloanele purtătoare folosite în prezent la transportul deasupra atmosferei terestre a vehiculelor-rachetă.
Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a anunţat construcţia primului avion supersonic românesc de mare altitudine. Avionul E-111 la care ARCA a lucrat în ultimul an e destinat lansării rachetei Haas II spre Lună în cadrul competiţiei americane Google Lunar X Prize, precum şi dezvoltării tehnologiilor sistemului spaţial. Potrivit specialiştilor ARCA,aeronava va zbura cu o viteză ce depăşeşte de 1,5 ori viteza sunetului (1,5 Mach) la altitudini de 16.000 de metri în cazul transportului rachetei Haas II, iar în cazul folosirii ca platformă de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, ea va putea dezvolta viteze de Mach 2,6, la altitudini de 30.000 de metri. „Am ales acest moment pentru că dorim ca cei care vor vedea acest anunţ să se bucure de existenţa unui program major, pozitiv, inspiraţional, pe care România îl aşteaptă de 20 de ani", a declarat Dumitru Popescu, preşedintele ARCA.
Primul zbor, în 2013
„Iniţiativa celor de la ARCA este lăudabilă, este un exerciţiu deosebit, care a concentrat cele mai agere minţi din domeniul aerospaţial. În România, întotdeauna au existat premisele fabricării unui astfel de avion, dar cum fondurile din cercetare sunt aproape inexistente, nu s-a realizat", a spus Sorin Stoicescu, expert în aviaţie şi fost director general al Direcţiei Generale de Aviaţie Civilă.
Aparatul proiectat să decoleze de pe apă este fabricat la Râmnicu Vâlcea, iar primul zbor este programat la mijlocul anului 2013. Avionul va avea un echipaj format din două persoane - pilot şi navigator. Cabina avionului este separabilă şi este echipată c