Ideea ca ziarele trebuie sa taxeze utilizatorii pentru accesul la stirile online, care intrase in dezbatere in urma cu zece ani, a revenit in centrul atentiei in contextul crizei economice globale, pe masura ce tot mai multe publicatii se inchid sau isi restrang activitatea, scrie presa internationala, citand un raport intocmit in cadrul Proiectului pentru excelenta in jurnalism (PEJ), desfasurat in cadrul Centrului de cercetare Pew din Washington.
Documentul arata ca o dezbatere concentrata exclusiv pe ideea "acces gratis sau cu plata la stirile de pe site" ar putea duce la solutii gresite, in timp ce alte idei nu sunt aduse in discutie si explorate.
Raportul sugereaza ca o idee ce ar trebui explorata ar fi instituirea unei taxe pentru accesul online la site-urile ziarelor si al altor surse de informare, care sa fie platita odata cu abonamentul la serviciile de acces la internet. Raportul are 800 de pagini si este al saselea din seria anuala PEJ, cu privire la starea mass-media.
"Discutiile publice se focalizeaza pe micro-plati. Noi credem ca alte modele ar putea fi mult mai promitatoare", a declarat Tom Rosenstiel, directorul proiectului PEJ, citat de Reuters.
Aceasta strategie ar putea fi mult mai logica si nu ar mai distrage atentia celor care ar fi dispusi sa plateasca taxe mici de fiecare data cand vor sa vada o anumita stire. "Cand intri pe autostrada platesti o singura data, nu esti oprit la fiecare 100 de metri pentru o alta taxa", argumenteaza Rosenstiel. Riscurile sunt insa imense pentru industria ziarelor americane, care au avut parte de o scadere a veniturilor cu 15% in 2008. Vanzarile de reclame in ziar s-au redus la jumatate, in timp ce unii editori se confrunta cu datorii uriase.
Intre timp, ziare precum Hears Corp's Seattle-Post Intelligencer si San Francisco Chronicle ar putea fi inchise. Compania EW Scripps a inchis Ro