In vremuri cand melodiile au un sound din ce in ce mai simplist (vezi "punk-ul cu trei acorduri") ori cand orice computer poate fi folosit pentru a crea sunete, in vremuri cand orice amator poate sustine un concert pe scena unui club, formatia Bezmârâ din Turcia redefineste notiunea de "respect fata de muzica".
Fondata in 1996, formatia Bezmârâ (Turcia) a avut ca scop redescoperirea pesrev-urilor si a semais-urilor secolelor al XVI-lea si al XVII-lea, gasite in volumul "Kitabu Ilmi'l-Musiki 'ala Vechi'l-Hurufat - Cartea de predare a muzicii prin intermediul literelor", ce ii apartine domnului Moldovei, Dimitrie Cantemir (Kantemiroglu).
Dintre instrumentele existente in perioada redactarii lucrarii, acum se mai utilizeaza doar ney-ul, nakkare (kudum) si daire - tamburina. Pentru a prezenta o maniera de interpretare cat mai apropiata de acele vremuri, a fost necesara reconstructia acelor instrumente.
Bezmârâ a ales sa refaca çeng-ul, kopuz-ul, sehrud-ul, vechiul tambur si miskal-ul, bazandu-se pe miniaturi si izvoare scrise. Manuirea lor a necesitat studiu asiduu, astfel ca primul concert a fost sustinut abia in 1998.
Membrii formaţiei Bezmârâ sunt Fikret Karakaya (cheng, voce), Kemal Caba (kemençe), Kâmil Bilgin (daire, nakkare), İhsan Özer (santur ), Adem Tosunoğlu (lăută, tambur), Nurullah Kanık (caval turcesc), Akgün Çöl (shehrud), Bekir Baloğlu (lăută), Serap Çağlayan (kanun) și Ersin Çelik (voce).
Muzica in societatea otomana - Epoca lui Cantemir
"Inca de la intemeierea sa, Constantinopolul s-a dorit a fi capitala administrativa si culturala a Imperiului Roman si, ulterior, a crestinatului Imperiu Roman de Rasarit (sau Bizantin). Muzical, Constantinopolul se manifesta prin tomuri si reguli muzicale, normative pentru tot Rasaritul crestin.
Dupa 1453, capitala fostului Imperiu Biza