La inceputul anilor '90 era la moda sloganul “noi nu ne vindem tara!”, prin asta intelegand de fapt refuzul autoritatilor si sindicatelor de a accepta vanzarea companiilor romanesti catre investitorii straini, acestia fiind acuzati ca vin in Romania doar pentru a face profit pe spatele bravului muncitor roman.
Urmarea se cunoaste – multe dintre companiile de stat ori au fost aduse intr-o situatie atat de jalnica incat nimeni nu a mai vrut sa le cumpere, ori au fost in cele din urma vandute la preturi modice. In ambele cazuri insa, pierderile generate de aceasta mentalitate au fost uriase, fie ca vorbim despre banii pe care statul ar fi putut sa ii incaseze daca ar fi privatizat rapid aceste companii, fie ca vorbim despre locurile de munca ce ar fi putut fi salvate.
Dupa 20 de ani, auzim din nou acelasi lucru: “Posta nu va fi privatizata in mandatul meu” spune ministrul comunicatiilor, dl Gabriel Sandu, ca reactie la acuzatiile din campanie ale domnului Basescu potrivit carora SOV ar dori Posta Romana, iar Dan Voiculescu Societatea Nationala a Sarii.
In ce situatie se afla companiile de stat
Alaturi de CFR Marfa, Posta Romana a fost una dintre putinele companii de stat care a inregistrat constant profit, insa criza nu iarta – in primele sase luni din 2009, Posta a pierdut 40 de milioane de lei, iar CFR Marfa a inregistrat pierderi de 230 de milioane de lei in primele 10 luni din 2009 (in 2008 a mai pierdut 169 de milioane), asta in conditiile in care ambele companii sunt nerestructurate si se confrunta cu o concurenta semnificativa din partea operatorilor privati.
In situatia celor doua companii se mai afla si altele – spre exemplu, Radiocom a pierdut 98 mil lei in 2008, iar la Tarom lucrurile au scapat total de sub control, astfel ca in 2008 pierderile au fost de 20 de milioane de euro, iar in 2009 de 22 mil euro.
In plus, majoritatea co