Guvernul minimalizeaza, ori de cate ori are ocazia, impactul supraimpozitarii companiilor. De exemplu, in ceea ce priveste introducerea taxei de 1,5% pe constructii speciale, Guvernul sustine ca statul va incasa de la companii pana in 500 milioane de lei si atat este trecut si in bugetul pe 2014. Insa, in estimarile neoficiale sunt sume mult mai mari, intre 2,5 si 3 miliarde de lei. Diferente de acest fel apar si in cazul supraaccizei de 7 eurocenti pe litrul de benzina si indexarii accizelor in raport cu rata inflaţiei. In plus, premierul Victor Ponta da asigurari, practic in numele companiilor petroliere, ca nu va fi niciun impact asupra preturilor finale. Calculele companiilor arata, insa, altceva: o crestere de circa 60 de bani/litru.
Ponta sustinea, saptamana trecuta, ca pretul benzinei nu va creste, deoarece pretul combustibilului va scadea semnificativ pe bursele internationale, iar Guvernul va discuta si alte "posibilitati fiscale" cu producatorii, astfel incat sa fie atenuat orice impact. E o declaratie hazardata. In primul rand, un trend de scadere pe piata internationala nu da nicio garantie ca la un moment dat lucrurile nu se pot schimba. Pe bursa, oricand lucrurile pot lua o intorsatura neasteptata. In al doilea rand, ce compensatii fiscale ar putea primi companiile petroliere in asa fel incat sa nu creasca pretul benzinei? In acest moment, singura masura care se prefigureaza este amanarea obligatiei de introducere pe piata, incepand cu 1 ianuarie 2014, a benzinei cu un conținut minim de biocarburanți de 6% în volum. Potrivit informatiilor HotNews.ro, este o masura in urma careia companiile nu mai scumpesc litrul de benzina cu 65 de bani, ci doar cu 60 de bani.
Ministrul finantelor, Daniel Chitoiu, se afla pe undeva pe la mijloc. Nu spune nici ca nu va exista niciun impact, nici ca va creste pretul cu 60 de bani, ci considera ca pr