Antena 3 este una dintre cele mai competente institutii care functioneaza in prezent in Romania. Acuzatia ca cei care lucreaza la televiziunea lui Dan Voiculescu spala creierele romanilor este falsa. Romanii nu sunt un trib de neanderthalieni infantili si grabnic sugestionabili. Ci doar un popor la fel de susceptibil la propaganda precum altele, dar care are ghinionul sa numere printre cele mai eficiente institutii ale sale nu o universitate sau un minister, ci o televiziune specializata in propaganda. Dar care este reteta eficientei acestei institutii si de ce o buna parte dintre romani se expun voluntar influentei sale?
La Antena 3 gasim „specialisti in stiri”. Cel putin asta ne spune sloganul de sub sigla celei mai urmarite televiziuni de stiri din Romania. Dar specialistii in stiri sunt greu de identificat printre invitatii frecventi ai emisiunii fanion de la Antena 3. Sa fie Sorin Rosca Stanescu, fost colaborator al Securitatii, fost jurnalist, convertit acum in politician, un specialist in stiri? Sau sa fie Bogdan Chireac, fost jurnalist, combinagiu si afacerist cu statul? Sau mai degraba Mugur Ciuvica... (desi indicarea meseriei lui e o provocare serioasa si pentru cei mai buni investigatori)? O certitudine este Mircea Badea: el admite ca nu este jurnalist, deci nici specialist in stiri. El face show.
Dar daca la emisiunea lui Gadea este aproape imposibil sa gasim „specialisti in stiri”, putem identifica in componenta din platou fiecare dintre cele trei tipuri de ghizi de opinie necesare influentarii maselor*.
Vom gasi „ghidul de opinie domestic”: greu de reperat ca lider, foarte apropiat social de publicul caruia i se adreseaza, cu un discurs concentrat pe exemple practice, nu pe ideologie. Exemplu: profesoara grevista, Cristiana Anghel.
Nelipsit este „ghidul de opinie intelectual”: acesta ocupa o pozitie clara i