Preşedintele Rusiei a promulgat luni o lege care reglementează pentru prima dată navigaţia pe ruta maritimă arctică, considerată o alternativă la Canalul de Suez şi care ar putea revoluţiona transportul mondial de mărfuri.
Legea stabileşte statutul juridic şi limitele rutei de transport şi prevede crearea unui organism administrativ de gestionare a navigaţiei, după cum a informat luni Kremlinul, transmite Moldpres. Documentul include, de asemenea, regulile privind navigaţia şi costul închirierii spărgătoarelor de gheaţă necesare pentru a naviga prin această zonă acoperită de gheaţă practic tot anul. Alt obiectiv este construirea de infrastructuri moderne care să garanteze securitatea navelor de-a lungul călătoriei lor.
În septembrie 2011, în cadrul unui forum internaţional, Vladimir Putin a adus argumente solide în susţinerea rutei maritime arctice, subliniind că “această cale (arctică) este practic cu o treime mai scurtă decît ruta tradiţională”. Considerabila reducere a stratului de gheaţă din Oceanul Arctic în urma încălzirii globale i-a permis acum doi ani unui petrolier rus să deschidă acest itinerar cu ajutorul mai multor spărgătoare de gheaţă. Rusia este singura ţară din lume care deţine o flotă de spărgătoare de gheaţă atomice, fapt pentru care ar avea monopolul rutei.
Rusia va construi noi porturi pe coasta arctică, unde navele se vor putea aproviziona şi vor putea acosta în caz de accident şi care vor dispune de centre de coordonare a operaţiunilor de salvare, a precizat Putin. O navă trebuie să parcurgă 10.600 de kilometri pentru a ajunge, prin nord, din oraşul rus Murmansk (Marea Barents, în apropiere de frontiera cu Norvegia şi Finlanda) în portul chinez Shanghai, iar dacă optează pentru traversarea Canalului de Suez trebuie să străbată 17.700 de kilometri.
“Trebuie să investim în flota de spărgătoare de gheaţă şi în dezvoltarea