Transportul naval este cel mai convenabil din punct de vedere economic pentru Republica Moldova. În anii 1980 pe căile navigabile interne se transportau cinci milioane tone mărfuri anual.
Volumul transportat s-a redus considerabil în urma destrămării Uniunii Sovietice şi din cauza conflictul transnistrean. Aproximativ 120.000 tone de mărfuri au fost transportate naval anul trecut şi circa 115.000 de oameni au ales să călătorească cu mijloace de transport maritime, arată datele Biroului Naţional de Statistică.
După 25 de ani, Moldova a reluat navigaţia comercială pe Prut
Deşi transportul naval a pierdut din importanţă, autorităţile au făcut anul acesta un prim pas pentru dezvoltarea acestui sector. În luna iulie curent a fost reluată navigaţia comercială pe Prut, după o pauză de 25 de ani. Potrivit estimărilor Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor(MTID), în acest an urmează ca până la 200.000 tone de materiale de construcţii să fie transportate în Republica Moldova pe cale navală. Agenţii economici vor putea să transporte pe Prut atât materiale de construcţie, cât şi produse agricole.
Pentru a relua navigaţia comercială pe Prut, conducerea Portului Giurgiuleşti a cheltuit jumătate de milion de lei, bani folosiţi pentru curăţarea râului. Autorităţile susţin că până la sfârşitul anului, navele vor ajunge şi până la Leova, iar, în viitor, şi la Ungheni. Totodată, autorităţile promit să construiască un tronson de cale ferată cu ecartament european, care va face posibilă transportarea mărfurilor din portul Giurgiuleşti spre România.
Moldova are 51 de nave maritime
Republica Moldova deţine două căi navigabile interne, râurile Nistru şi Prut. Totodată, prin Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, Moldova are ieşire directă la sectorul maritim al fluviului Dunărea, printr-un sector ce a