La finalul unui an care a debutat cu cel mai greu trimestru pentru retailerii de bricolaj din cauza declinului vânzărilor, reţelele de magazine de profil vor contabiliza investiţii de circa 200 de milioane de euro în 14 unităţi noi, cu 35 de milioane de euro mai mult faţă de 2009.
Operatorii au adus în criză circa 400 mil. euro în proiecte noi de expansiune, în condiţiile în care aceştia atrag anual de pe piaţă două miliarde de euro din consumul populaţiei.
Doar una din cele opt reţele de magazine de bricolaj din România a ajuns până acum la o acoperire satisfăcătoare a pieţei - Praktiker - iar criza i-a prins pe restul jucătorilor cu planuri mari de expansiune pe hârtie. Pe o piaţă cu 22 de milioane de consumatori, dintre care majoritatea locuiesc în blocuri sau case mai vechi de 20 de ani, retailerii au adus în criză aproape 400 mil. euro în expansiune, dar au fost forţaţi să supravieţuiască doar de pe urma proiectelor mici, de renovări sau reamenajări de locuinţe vechi.
În ciuda prognozelor retailerilor de bricolaj de scădere a pieţei cu circa 15% în acest an faţă de 2009, investiţiile finalizate în expansiune cresc: în acest an sunt bugetate 14 inaugurări de magazine noi, faţă de 11 unităţi deschise anul trecut.
De ce nu frânează extinderea?
Jucătorii de profil spun că "pregătesc terenul" pentru creşterile de consum din anii următori. "Este mai degrabă un semnal că jucătorii din piaţă nu şi-au pierdut încrederea în ciuda scăderilor de până acum. Proiectele finalizate în 2010 au fost începute în 2009 sau chiar mai devreme", afirmă Dan Bădescu, directorul de expansiune al Hornbach România, companie cu vânzări de 74 mil. euro în 2009.
"Investiţiile care se fac acum ţin în primul rând de strategia fiecărei companii în parte. Astfel, expansiunea poate fi văzută ca o soluţie de contracarare a scăderii vânzărilor în maga