A început să lucreze cu copiii cu dizabilităţi imediat după ce a absolvit facultatea şi în ultimul deceniu a căpătat abilităţi în comunicare mimico-gestuală cu persoanele care se confruntă cu probleme de auz.
Psihopedagogul Fănuţa Partal încearcă să amelioreze problemele dificile cu care se confruntă hipoacuzicii care învaţă la şcoala specială din Buzău.
"Sunt copii foarte sensibili şi trebuie să înveţi să te ataşezi de ei. Copilul este considerat "surdo-mut" până când intră în sistemul de învăţământ. Odată instituţionalizat, el începe procesul de demutizare, proces care poate fi facil sau anevoios. Copilul care este surd şi are intelectul normal se poate recupera mai uşor. Problemele apar la cei care au şi deficienţe asociate", crede Fănuţa Partal.
Pentru că lumea deficienţilor de auz este dominată de semne şi simboluri complicate, orice profesor care lucrează într-o astfel de şcoală trebuie să se instruiască permanent pentru a-şi reactualiza cunoştinţele despre limbajul mimico-gestual.
"Chiar dacă în decursul anilor de facultate eşti instruit, diferenţa dintre teorie si practică o simţi abia atunci când te confrunţi cu cazurile reale. În primul an nu ştiam semnele. În facultate nu se fac astfel de cursuri speciale..Am făcut şi un astfel de cursl, dar în primul rând am învăţat chiar de la copiii din şcoală. Stăteam peste program şi învăţam de la ei", mărturiseşte Fănuţa Partal.
Pentru că societatea românească nu este încă educată să accepte astfel de copii, munca psihopedagogilor este mult mai dificilă.
"Nu aceşti copii au o problemă ci însăşi societatea în care trăiesc şi care nu reuşeşte să-i integreze în mod real, nu numai la nivel de dosare şi cazuri «rezolvate». Noi ceilalţi ar trebui să ştim că şi ei sunt nişte copii la fel ca oricare alţii, plâng şi râd la fel, respiră la fel", a spus Fănuţa Partal.