Pentru Weber, esenta, ADN-ul fiecarei natiuni este constituit din convingerile sale religioase, magice la inceputuri, si aceasta ar explica intreaga sa evolutie politica, sociala, economica si culturala. Preocupat de geneza capitalismului, a spiritului intreprinzator si a marilor oameni de afaceri, sociologul german Max Weber leaga direct si nemijlocit acest fenomen de aparitia protestantismului, cu etica sa specifica. Protestantismul s-a impus in plan economic, in opinia lui Weber, nu printr-o interpretare mai laxa a principiilor crestine, ci, dimpotriva, prin reglementari mai severe in toate sferele vietii publice si domestice, in intregul mod de viata. "Capacitatea de a-si concentra gindirea, ca si atitudinea absolut dominanta de «respect fata de munca» se imbina aici frecvent cu o riguroasa economicitate care tine seama de cistigul si cuantumul lui in general si cu o lucida stapinire de sine si moderatie care ridica enorm productivitatea. Terenul pentru aceasta conceptie despre munca in calitate de scop in sine, de «vocatie», asa cum o cere capitalismul, este aici cel mai favorabil, sansa de a invinge inertia traditionalista, ca urmare a educatiei religioase, este aici cea mai mare", sustine autorul german (in Etica protestanta..., Humanitas, Bucuresti, 1993, p. 46). Weber considera ca nu exista capitalism, ci capitalisme, in care se regasesc, in proportii diferite, elemente cum ar fi: intreprinderile capitaliste, urmarirea profitului, dorinta de acumulare s.a. In definirea tipului ideal de capitalism, Weber considera ca definitorii tocmai continua cautare a profitului (concept neclar definit la el) in cadrul intreprinderii capitaliste rational organizate si libertatea muncii. Nu intimplator, englezii au fost primii purtatori ai acestui spirit capitalist, pentru ca, asa cum arata si Montesquieu, acestia au depasit cu mult alte popoare "in evlavie, in comert si in