Nu e o glumă. Nu e o metaforă. Este, poate, cea mai dementă dintre dezvoltările unei societăţi de servicii în căutare de clienţi şi beneficii într-o lume aflată în criză.
Dar şi semnul foarte vizibil că s-a produs o dereglare profundă a sistemelor sociale şi de comportament, o remodelare a relaţionării individului cu lumea în care trăieşte prin crearea unui sistem operaţional de dedublare şi de fugă.
Este vorba despre o ofertă comercială care se multiplică acum cu repeziciune pe ambele maluri ale Atlanticului: companii care oferă un serviciu complet şi ultra-profesionalizat, cu garanţii prin contracte absolut legale, de alibiuri care pot acoperi complet o perioadă de timp oarecare, de la câteva zile sau săptămâni până la luni sau chiar ani de zile. Conform listei de oferte, clientului i se asigură o acoperire absolut completă prin probe fizice concordante, posibil de servit ca alibi pentru absenţe din familie sau de la serviciu, pentru a justifica dispariţii subite, pentru a linişti eventualii parteneri de afaceri mai nervoşi şi îngrijoraţi, pentru a trimite, la nevoie, către mass media, imagini false dar în acelaşi timp perfect credibile deoarece puse în scenă de echipe complexe cu actori reali.
“Conceptul este relativ simplu – se spune pe site-ul uneia asemenea companii. Inventăm, creăm şi oferim alibiuri şi scuze pentru oricine care vrea să-şi justifice absenţa. Alibiurile pot avea diferite forme: un telefon pentru a simula o urgenţă la serviciu sau un accident de maşină, o invitaţie la un concert de muzică clasică, o scrisoare de invitaţie la un seminar pe teme profesionale, la un eveniment sportiv sau la un concert rock…Dacă, spre exemplu, sunteţi un agent imobiliar, vi se poate trimite o invitaţie la un eveniment specializat cum ar fiPăstrarea şi apărarea portofoliului investiţional 2013. Sau, dacă sunteţi medic, poate fi aranjat un telefon ca