Treaba unui think tank este de a reacționa rapid și de a prezenta idei și soluții în contextul imediat al unei decizii din zona guvernamentală, asupra unei opțiuni de politică publică în domeniul în care activează respectivul think tank. Așteptăm ca săptămâna acesta Guvernul să discute despre înființarea noului Minister al Afacerilor Europene (MAEu). Așteptăm producerea/modificare a două HG-uri, unul cu privire la înființarea MAEu și altul cu privire la activitatea de coordonare a afacerilor europene, aspect la care România nu a performat în cei aproape cinci ani de apartenență la Uniunea Europeană.
Acesta fiind contextul, colegii mei de la CRPE Dragoș Dinu și Cristian Ghinea au publicat un raport care analizează opțiunile pe care le are Guvernul în coordonarea afacerilor europene, acum după apariția în peisajul instituțional a unui minister dedicat afacerilor europene.
Fiind pe contributors.ro, fiecare contribuim cu ce avem: unii cu articolele lor documentate, alții cu opiniile lor, eu astăzi voi contribui cu munca colegilor mei. Evident, o fac cu voia lor.
Pentru a vă face o idee și a vă deschide apetitul, voi publica doar sumarul raportului. Restul îl puteți găsi pe www.crpe.ro. Este scris concis, la obiect și oferă o lectură facilă și plăcută asupra unui subiect important dar despre care cunoaștem puțin. Dacă v-am trezit interesul vă invit să dezbatem propunerile CRPE. O sa-i rog pe Dragoș Dinu și pe Cristian Ghinea să intervină cu lămuriri dacă va fi cazul.
„Mecanismul de coordonare a afacerilor europene din România este unul deficitar. Consiliul de Afaceri Europene, forul unde șeful guvernului trebuia să se vadă regulat cu miniștrii implicați în stabilirea pozițiilor de țară nu există în practică. Nivelul imediat următor, secretari de stat – directori, este permanent subreprezentat. De fapt, totul a picat pe umerii tandemului MAE – Dep