Culpa omenească se poate prezenta, potrivit celor spuse studenţilor din primul an de studiu de magiştrii profesori în ale Dreptului Penal, sub forma uşurinţei sau neglijenţei. În majoritatea legiuirilor penaliceşti, de la noi şi aiurea, diferenţa dintre intenţie şi culpă este oglindită de pedeapsa aplicată, pedeapsă care este vizibil mai redusă.
Când însă vine vorba de accidente cu consecinţe multiple, cu mai muţi decedaţi şi/sau răniţi, rezulatul socialmente periculos are parte, în foarte multe cazuri, de interpretări diferite, mai ales, dacă autorul sau autoarea, sunt din lumea bună. Deseori, oamenii acestei ţări au făcut ochii mari, semn de mirare necuprinsă, auzind spre pildă că un măscărici de la un post tv. autor al unui real masacru rutier, a fost condamnat la trei ani şi şase luni de închisoare, dar fără executarea pedepsei, deoarece, potrivit juzilor, a regretat fapta, a fost smerit şi a abordat o atitudine de sinceră părere de rău.Trei oameni ucişi pe fondul unei depăşiri de mare risc, se pare că nu au fost un argument puternic spre a-l obliga pe autor la ispaşă după gratii.
De atunci au trecut ceva luni şi numărul accidentelor cu consecinţe colective, grave şi foarte grave s-au menţinut la un nivel nepermis de mare. Iată cazul cât se poate de revoltător, prin urmări, al catastrofei rutiere comisă de un autoturism botezat de tânărul de 21 de ani, stăpân şi şofer al bolidului asasin, ”Furia roşie”. Autoturismul era “învăţat” să circule cu viteză de natură să-i justifice denumirea de mai sus. Aşa a făcut şi la apropierea de curba pe care ar fi dorit să o negocieze, numai că viteza practicată l-a scos în decor unde, cum de regulă se întâmplă, a percutat copacul care a însemnat şoc mortal pentru două tinere şi răni grave pentru alte trei persoane.
O altă curbă, un alt aşa-zis “as al volanului” care atacă arcul de cerc închis şi, evident