În 1899, firma „Helios" din Koln, care introducea tramvaiul electric, fixa preţul unei călătorii la 10 bani. Important port la Dunărea maritimă şi centru comercial prosper, Brăila a fost oraş european înaintea altor centre urbane cu pretenţii.
La şapte ani de la descoperirea lui Bell, Brăila avea telefon (1883, odată cu capitala), în 1893 avea portul electrificat, iar la 1900 inaugura linia de tramvai Brăila-Lacu Sărat.
În plin secol XXI, Brăila foloseşte tramvaie şi autobuze de pe vremea comunismului.
În urmă cu 110 ani, însă, se băteau cele mai tari firme din Europa ca să prindă un contract în oraşul de la Dunăre şi să aducă aici spuma invenţiilor. Printre ele, s-au numărat şi cele mai bune tramvaie din lume.
Prima Staţie: Lacu Sărat
„Oraş bine sistematizat, cu străzi pietruite, telefonizat (1883), canalizat şi aprovizionat cu apă filtrată (1891), dotat cu mijloace moderne de transport (tramvai electric din 1900), Brăila a ţinut pasul cu marile centre urbane din Vestul Europei în aplicarea unora dintre cele mai noi descoperiri ştiinţifice", preciza, deunăzi, Gheorghe Iavorschi, decanul de vârstă al arhiviştilor brăileni.
10 bani călătoria
La 1893, cheiul era iluminat cu becuri electrice pe o distanţă de 2.500 de metri. În septembrie acelaşi an, însuşi Regele Carol I vizita centrala electrică din port, realizată de celebra firmă „Siemens".
După o luptă strânsă, în 1898, firma „Helios" din Koln (Germania) a câştigat concesionarea lucrărilor de instalare a tramvaiului electric pe distanţa Brăila-Lacu Sărat, precum şi în municipiu.
Actele păstrate la Arhivele Naţionale - Brăila relevă faptul că, în iunie 1900, se făcea deja recepţia lucrărilor. Se stabileau, totodată, preţurile călătoriilor.
„În 1899, potrivit documentelor, „Helios" solicita Primăriei Brăila aprobarea p