Taxa auto pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 ar putea fi amanata cu un an, ministrul Mediului, Lazslo Borbely, sperand ca, astfel, persoanele care detin masini vechi sa aiba sansa sa le vanda, in aceasta perioada.
Daca s-ar aplica taxa prevazuta in legea intrata in vigoare la mijlocul acestei luni, pentru unele masini aceasta taxa ar fi devenit mai mare chiar decat valoarea masinii in sine, fapt care ar fi condus la imposibilitatea vanzarii. Astfel, potrivit avocatului Gheorghe Piperea, se incalca dreptul la garantarea proprietatii, iar statul ar fi fost chemat in judecata la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO).
Ce impact ar putea avea, insa, amanarea platii acestei taxe pentru masinile mai vechi? Potrivit lui Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), ar exista cel putin trei avantaje ale acestei decizii.
"Impactul va fi semnificativ. In primul rand, se va debloca piata auto. La vehiculele comerciale care trebuiau inlocuite vor exista cumparatori. In noua formula, nu ar fi existat cumparatori, pentru ca valoarea taxei depasea valoarea masinii", a declarat, pentru Ziare.com, Augustin Hagiu.
Laszlo Borbely, despre amanarea taxei auto: A fost o decizie politica
In al doilea rand, s-ar rezolva, cel putin temporar, problema legata de masinile achizitionate in sistem leasing. Conform legii intrate in vigoare, ar fi devenit aproape imposibil pentru persoanele care au achizitionat o masina in leasing sa o treaca pe propriul nume.
"Sunt masini care fusesera cumparate in leasing inainte de 2007 si, in functie de tipul contractului de leasing, se ajungea in situatia in care, daca nu ar fi fost achitata prin rata sau nu ar fi fost platita taxa atunci sau intre timp, practic nu ai fi putut sa inmatriculezi masina pe persoana fizica sau jurid