Aglomeraţia de pe străzile marilor oraşe din Moldova îi sărăceşte pe micii transportatori. Tot mai mulţi taximetrişti din Iaşi, Suceava sau Bacău se reorientează spre alte meserii din cauza traficului infernal şi a concurenţei neloiale. La Primăria Iaşi nu mai există în acest moment nicio cerere depusă pentru obţinerea unei autorizaţii de taximetrie. Dacă în anii trecuţi pe listele de aşteptare se înscriau sute de persoane, oficialii Primăriei spun că aprobarea unui dosar este acum un fapt rarisim.
„Există şi solicitări de renunţare la autorizaţie, dar nu putem vorbi de un fenomen. Cei mai mulţi se plâng că taximetria nu mai este tentantă şi renunţă să mai depună actele”, a declarat Valentin Mocanu, şeful Biroului de Reglementare a Transportului Urban din cadrul Primăriei Iaşi.
Curse de jumătatede oră la orele de vârf
Meseria nu mai este la mare căutare şi din cauza noii legi a taximetriei care limitează de la 1.800 la 1.450 numărul maxim de taxiuri care pot circula în Iaşi.
„În acest moment, sunt emise 1.761 de autorizaţii. Nu le putem retrage pe cele deja eliberate, vom aştepta să dispară «pe cale naturală»”, a precizat Mocanu. De altfel, mulţi taximetrişti din oraş declară că aşteaptă primă ocazie pentru a se retrage „de la stradă”.
Aceştia susţin că, din cauza aglomeraţiei, meseria nu mai rentează. „Nu-mi convine nici mie şi nici clientului să facem jumătate de oră la orele de vârf pentru o cursă de şase kilometri. Consum de două ori mai multă benzină, am foarte puţini clienţi şi mă aleg şi cu reproşuri că nu merg mai repede”, spune Constantin Dăscăloiu, taximetrist independent.
Taximetriştii din Suceava se plâng, în plus, că „piraţii” le fură clienţii şi că autorităţile tolerează fenomenul. „Supravieţuiesc de pe o zi pe alta. Ce pui într-o săptămână deoparte cheltuieşti imedia