Puloverele cu dungi şi inscripţiile cu strasuri ale „reginei tricotului”, Sonia Rykiel, au marcat începutul modei contemporane, demonstrează o expoziţie de la Muzeul de Artă Decorativă din Paris. Ea este prima care a „destructurat îmbrăcămintea, a înlăturat dublurile, umerii falşi, tot ceea ce constituia garderoba anilor ’50”, spune Olivier Saillard, curatorul expoziţiei.
Retrospectiva, deschisă până în aprilie 2009, este organizată cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a casei Rykiel, ce a apărut în toiul evenimentelor din mai 1968 în Franţa.
Sonia Rykiel (78 de ani) este „într-un fel pioniera mişcărilor pe care le numim conceptuale”, apreciază Saillard, citat de AFP. „A abolit tivurile şi căptuşelile, a inventat tricotul, a făcut haine care puteau fi purtate pe ambele părţi, a folosit straturile”, totul cu 10 ani înainte de apariţia minimaliştilor şi a tendinţelor deconstructiviste din modă.
Prima vitrină a expoziţiei rezumă „filozofia” Soniei Rykiel: o mică rochie din tricot gri care poartă inscripţia „modă”, tăiată cu o linie. Exponatul simbolic arată dorinţa creatoarei de a „anula reînnoirea sezonieră a colecţiilor” de modă, explică Saillard.
Rykiel nu iubeşte moda şi preferă „demoda”, termen pe care-l inventează pentru a invita fiecare femeie să-şi pună la punct o garderobă adaptată corpului şi personalităţii proprii. „Eu nu revoluţionez. Niciodată. Eu evoluez. Adesea imperceptibil”, îşi rezumă Sonia Rykiel creaţia dominată de tricot, jerseu şi muselină.
Organizată tematic într-un spaţiu împărţit ca un apartament, expoziţia reuneşte 220 de creaţii ce datează din 1968 până în prezent.
Înregistrări video ale defilărilor, un film al militantei feministe Antoinette Fouque despre Sonia Rykiel, coperţi de reviste, facsimile după carnetele sale de desen şi fotografii somptuoase în alb-n